MAUVERT

fashion & lifestyle blog

CLUJ Fashion Week # day 2 – Fashion Shows

Prima zi de prezentări. Primele emoţii şi mulţi designeri la început de drum intercalaţi cu veterani în domeniu. Mulţi fotografi, jurnalişti, bloggeri, studenţi, invitaţi speciali şi figuraţie (ca la orice eveniment de modă despre care unii încă mai cred că este vreo întâlnire mondenă). Show-ul era programat să înceapă la 20.30, dar a început la 21.00. Numai bine pentru că noi am ajuns cu o mică întârzire încercând să scriem pe blog şi să vă ţinem la curent cu tot ceea ce se întâmplă la CFW. După multă bătaie de cap prin trafic (la jumătatea drumului am realizat că ne-am uitat badge-urile), ne-am găsit locurile şi ne-am înarmat cu vigilenţă şi răbdare pentru ceea ce avea să urmeze.

Luminile s-au stins încet. În sală, întuneric şi linişte. Alin Gălăţescu a transmis câteva cuvinte de mulţumire participanţilor şi a dat startul prezentărilor.

Prima colecţie a aparţinut  brandului CALLISTI din Austria, lansat în 2006 de Martina Müller. Martina a prezentat o colecţie simplă, elegantă, încercând să evidenţieze şi latura senzuală a unei business-woman. A realizat rochii, deux-pieces-uri şi pantaloni din piele, denim sau satin de mătase într-o varietate de beige-uri, roşu, negru şi imprimeuri din paiete. Colecţia a început cu un deux-pieces din piele roşie cu umerii şi talia marcate prin suprapuneri de material. Au urmat câteva ţinute mai epurate, pielea fiind asociată cu voaluri fluide, din care au fost realizate cămăşi drapate legate cu funde ample. O asociere inteligentă şi extrem de chic (mi-a plăcut mult fusta cu talia înaltă, din piele neagră purtată cu o cămaşă uşor transparentă, beige). Umeri au fost evidenţiaţi, uneori foarte franc (şi aici mă refer la umerii ascuţiţi), alteori prin intermediul aplicaţiilor din pene.  Imprimeul realizat din paiete mi s-a părut fad şi uşor cam învechit. Cred că existau alte variante mult mai creative. La final mi-au atras atenţia rochiile perfect mulate din piele despicată în fâşii – o propunere extrem de sexy şi curajoasă. A fost o colecţie unitară, dar căreia i-a lipsit suflul de noutate. Am perceput-o ca pe un deja-vu, probabil pentru că tăieturile şi croiurile utilizate au fost destul de uzitate în ultimele sezoane şi acum aş fi vrut să văd ceva nou.

Universitatea din Iaşi a încercat să aducă la Cluj experimentul creativ al unui grup de tineri designeri. Creaţiile au plecat de la o bază gri pe care au fost „montate” culorile spectrului rogvaiv. A fost o colecţie curată, bine lucrată şi unitară din punct de vedere cromatic. Tăieturi interesante, execuţie bună şi o siluetă reconstruită în multe feluri, reflectând viziunea tinerilor artişti. Din ceea ce am văzut am dedus că studenţii nu au fonduri suficiente pentru a putea să-şi susţină o colecţie; şi spun asta datorită materialelor de o calitate îndoielnică. Latexul metalizat a „stricat” o parte din colecţie pentru că l-am văzut atât de mult în ultimele sezoane încât deja îmi provoacă alergie. Nu s-a mai inventat nimic în materie de materiale, de la latex încoace? Iar pentru pantofi nu am cuvinte.

Alexandra Calafeteanu face parte tot din genraţia tinerilor designeri. A fost prima colecţie pe care am văzut-o, deşi am aflat că a mai avut câteva prezentări până acum. Nu pot să spun că mi-a atras foarte mult atenţia, dar nu m-a lăsat nici indiferent. Au fost şi puncte bune, dar şi câteva slabe. Mi-au plăcut topurile cu volane suprapuse din organza (cu tivul vălurit) care păreau reinterpretarea modernă a gulerelor din perioada edwardiană. Propunerea cromatică a fost interesantă şi unitară. Alexandra a încercat să îmbine stilul geometric cu elemente romantice, fluide şi uşor transparente. Pantofii au fost potriviţi ţinutelor, dar elementele tip şah mov-gri sunt so passée (vezi George Enache cu câteva sezoane în urmă).

Vă povesteam de dimineaţă câte ceva despre Ada Bucşă, din ceea ce am reuşit să surprindem în backstage. Colecţia a fost consistentă şi extrem de muncită. Am văzut un manifest, un debut bun, un designer care merită urmărit în continuare. Show-ul ei a fost ca un ţipăt asurzitor într-o sală cu muzica în surdină. Ada a adoptat un stil nonşalant a la Vivienne Westwood: tendinţele sunt pe un loc secund, mesajul este extrem de important, produsul redă un proces foarte creativ, diversitatea contează, iar unitatea nu este nici cromatică, nici prin croi, ci prin conceptul materializat. Colecţia a fost alcătuită dintr-o serie de personaje cu siluete reconstruite într-un stil extrem de original şi cu materiale şi imprimeuri combinate inteligent. Am văzut elemente army (kaki, imprimeu camuflaj, metal), influenţa costumelor monahale, elemente british şi a la francais. Fiecare ţinută a fost atent construită, iar elementele s-au îmbinat perfect. Am văzut multe extreme (umerii conici ascuţiţi, platforme cu construcţii metalice aplicate, gulere supradimensionate, cozi sau măşti din piele şi cagule) şi un mesaj foarte clar pentru Crucea Roşie: „If you can not give a life, SAVE A LIFE!”. Colecţia Adei a fost foarte complexă, iar munca ei trebuie lăudată, deşi nu pot aprecia câţi dintre cei prezenţi au înţeles ceea ce a vrut cu adevărat să trensmită designerul.

Bianca Pop m-a lăsat din nou fără cuvinte. Din cauza furtunurilor. Au existat şi câteva elemente interesante.

LULU’AH a adus un aer adolescentin pe podium şi a creat ţinute tinereşti cu accente foarte feminine: volane, culori îndrăzneţe, topuri din jerseu, umeri over-sized rotunjiţi şi mini – poşete rotunde. Mi-a plăcut modul în care a redus în atenţie gluga.

Wilhelmina Arz a realizat încă o colecţie bună. În stilu-i caracteristic, Wilhelmina ne-a prezentat drapaje feminine, elemente florale şi o serie de accesorii delicate şi aplicaţii de dantelă, pasmanterie şi pene de păun. Paleta cromatică a fost foarte frumoasă: o succesiune de creme-uri şi beige-uri intercalate cu pasteluri fanate. Creaţiile ei sunt extrem de relaxate, se mişcă în voie pe trup iar tivurile par mereu nefinisate. Îmi plac detaliile subtile cu care „jonglează” Wilhelmina. De acestă dată m-au surprins plăcut răscroielile realizate la mâneci, umeri sau chiar pe spatele rochiilor şi sacourilor, de sub care apăreau elemente de volum realizate din paiete sau dantelă. A fost o colecţie unitară, extrem de feminină, cu accente ludice.

Universitatea din Cluj-Napoca s-a mobilizat extrem de frumos pentru a aduce în faţa publicului creaţiile unui grup de designeri încă studenţi. Se vede stilul profesorilor coordonatori şi al preparatorilor universitari în munca pe care au depus-o studenţii: tăieturi perfecte, sacouri reconstruite, asimetrii şi volume inteligente. Din punct de vedere cromatic, colecţia s-a bazat numai pe nuanţe de gri; iar stylingul manechinelor a fost extrem de natural. Asta poate fi încă o dovadă că ei se fac remarcaţi în primul rând prin tehnică. A fost un exerciţiu creativ vizibil mai bun decât cel prezentat de Universitatea din Iaşi. Am văzut detalii şi finisaje foarte bine realizate, ceea ce m-a făcut să deduc multele ore de muncă pentru realizarea acestei colecţii. De la Cluj au plecat mulţi designeri care au un nume cu rezonanţă astăzi în modă – sau care ar putea avea, cu mai mult sprijin financiar. Sunt sigur că această şcoală va rămâne pe o perioadă lungă de timp fruntaşă în rândul şcolilor de design de la noi din ţară.

Următoarea prezentare care a continuat şirul colecţiilor bune a fost cea realizată de Silvia Şerban. Am observat un stil extrem de interesant: garçon parisien cu subtile influenţe asiatice, dar si detalii preluate din costumul popular românesc. Negrul a dominat întreaga colecţie, dar au fost inserate şi câteva accente de galben, roşu şi alb. Mi-au plăcut pantalonii largi, puloverele cu dublură din tulle, iile negre şi detaliile jucăuşe: noduri, împletituri, inimi din tulle, franjuri, perforaţii sau nasturi. Ţinutele au fost completate de balerinii din catifea mov sau verde şi de pantofii Oxford din cauciuc Melissa by Alexandre Herchcovitch.

Finalul primei seri a aparţinut Dorei Abodi, din Ungaria. Dora a studiat la Academia de Modă din Budapesta şi la MODART, în Franţa. La Cluj a prezentat o colecţie unitară, bine executată în nuanţe pastel de roz, beige şi ivoire. Câteva accente metalice, decupaje florale şi piese realizate din volane extrem de subţiri din voal. Execuţie bună şi multă creativitate.

foto: mauVErt
text: Claudiu Enescu
Advertisements

9 responses to “CLUJ Fashion Week # day 2 – Fashion Shows

  1. Brainwash.ro 16 April, 2010 at 12:03 pm

    Frumos review 🙂 Doar ca poate nu strica si niste critica … cand e cazul.

  2. catalin 16 April, 2010 at 6:48 pm

    dora si silvia serban au fost singurele colectii care stau in picioare mai departe de cluj

  3. george 17 April, 2010 at 6:08 am

    Comentariul tau lasa de dorit, se simte lipsa cunostintelor din domeniu. Ar trebui sa te mai informezi cu privire la ce se intampla in lume, vei fi surprinsa cite din tinutele prezentate de studenti UAD Cluj sunt copii fidele ale unor proiecte realizate de alti absolventi de universitati similare din Anglia, asadar, creativitatea de care vorbeai… nu este asa cum o prezinti tu, foarte idilic.
    In privinta celorlati participanti, o parte din comentariile tale sunt pertinente, dar in alte cazuri se simte ca nu ai inteles ce ti s-a prezentat sau nu te-ai informat suficient.
    Pesonal te sfatuiesc sa incerci sa introduci note critice obiective, mai putin servile si fara acest patos pueril.
    Mult succes

    • mauvert 17 April, 2010 at 4:20 pm

      George, nu cred ca trebuie sa ai studii ca sa iti poti exprima propria viziune. Pana la urma ceea ce am scris este un punct de vedere – propriul punct de vedere. Eu am incercat sa fiu obiectiv, iar criticile am incercat sa le moderez. Cat despre munca studentilor de la UAD Cluj, as spune mai degraba ca este pe directia celor de la Anvers, fiind influentati de mediul urban, underground si elemente arhitecturale, experimentand reconstructia siluetei.

    • Delia 17 April, 2010 at 5:45 pm

      Frumoasa replica 😉

  4. george 17 April, 2010 at 5:12 pm

    Nici eu nu ma refeream la studii. Modul cum percepi noutatea in vestimentatie tine de viziune. Tematica generala cu accent pe reconstructia siluetei, influenta mediului urban, etc se regasesc la multe universitati din lume, nucleul de pornire a fost Anglia. Observatia mea in legatura cu colectia celor de la UAD era ca o parte din tinute nu le apartineau ca idee, forma hainelor era copiata, cu foarte mici detalii modificate, ceea ce este grav.
    Si eu ca si tine mi-am exprimat punctul de vedere. Consider ca nu este corect sa faci comentarii in legatura cu o colectie daca nu cunosti denumirea exacta a unor materiale, conceptul abordat si alte aspecte de acest gen, deoarece ceea ce faci tu are un rol formator, tocmai de aceea trebuie abordat cu seriozitate.
    In ansamblu, majoritatea opiniilor exprimate pe blog-uri se limiteaza doar la o viziune, ceea ce este foarte periculos.
    Colectia Adei Bocsa propune o noua viziune pentru noi, dar cu o simbolistica uzata, iar executia modelelor nu era asa de exceptionala cum o descrii, dimpotriva lasa de dorit.
    Raspunsul meu a fost lung, dar am vrut sa iti atrag atentia asupra numaratelor elemente care trebuie sa le ai in vedere cand lansezi o opinie.
    Mult succes in continuare

  5. Pingback: Vulcanul şi Moda | R.R

  6. Ada 28 April, 2010 at 7:17 pm

    Da, tinuta din ultima seara era in mare parte compusa din ceeea ce creez eu , cu cateva chestii de la second hand combinate cu niste doc Martens ultima moda….hehe…
    mersi de vorbele frumoase….
    si cine e george asta….saracul..
    A.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: